tisdag 20 oktober 2009

Bla bla bla

Japp, nu har jag nästan haft alla mina utvecklingssamtal och när man har haft fem samtal på raken så känner man sig rätt mör och det känns som man bara säger bla bla bla, men det fungerar inte så utan man måste hela tiden tänka på vad man säger och hur man säger.
Alla samtalen jag har haft har varit bra samtal trots att man ibland måste ge lite kritik eller att det kanske inte går så bra för någon elev.
Det är svårt tycker jag, att inte bara ha bra nyheter det är lätt att både elev och föräldrar hamnar i någon slags försvarsställning och lägger över ansvaret och skulden helt på skolan. Några sådna samtal har jag inte haft i år och det är skönt!
Jag önskar att jag bara kunde krama om en del och säga att allt kommer lösa sig men så fungerar det ju inte. Jag vet att skolan är tuff för många och kraven känns för många övermäktiga medan andra bara tar allt och fixar att göra det bästa av det. En del behöver inte anstränga sig så mycket heller medan andra kämpar på och trots de hänger "löst". På det sättet är det inte rättvist. För mig skulle ett betyg i ordning och uppförande betyda att man kan ge "kämparna" ett betyg. Jag tror också att arbetsmarknaden skulle titta mycket på ett sånt betyg. Sedan finns de ju alltid de som inte försöker, de som har gett upp längs vägen och de som inte förstår att det drabbar dem själva mest. Det är synd men jag förstår faktiskt även dem till viss del. Jag var själv inte någon mönsterelev men hade ganska lätt för mig så i slutändan klarade jag mig rätt ok ändå. Rättvist?? Nej, men det kanske så det är, livet är kanske inte helt rättvist?
Nu börjar jag svamla här med...tror att det är dags att jag kramar kudden!

Natti natti!

3 kommentarer:

LillBlomman sa...

Nej, livet är nog inte rättvist! Låter som du haft en ljuvlig tripp till Göteborg! Jag gillar också Göteborg, vi åker dit så ofta vi kan! Fast ännu har jag inte varit på ngn mässa! Älskar din Gränna lo!! Såååå fin!
Kramar!

Lasse brorsan sa...

Kloka ord sagt av syrran. Ett betyg som skulle införas borde vara : Intresse och engagemang !!!
Vi på mitt arbete ser direkt om en ung grabb/tjej som kommer direkt från skolan har det. De är de som har sådant som kan bli något.

Nenne sa...

Asch...jag beundrar ALLA högstadielärare (har själv en mycket omotiverad och skoltrött 13-åring) Ni gör ett dunderbra jobb!! Loves ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...