söndag 24 januari 2010

Lite folisofi på en Söndagmorgon...

God morgon alla där ute.
Sitter och funderar lite smått efter ett inlägg igår på fb. Inget jag tog illa upp på något sätt, det bara triggade igång mina tankar. Ibland funderar jag på om min generation är så jämlik som den vill utge sig för att vara.
Min sambo lagar maten ofta här hemma och han gillar att göra det. Det är oftast han som lagar maten och tvättar på helgerna och det är ofta man får kommentarer på det. Många tjejer säger avundsjukt att jag har tur och många killar undrar varför han står för servicen och när ska han få vila? Är det så tragiskt att killar i vanliga fall inte lagar maten? Eller hjälper till?
Jag ska vara ärlig och säga att vi inte är så jämlika heller, i och med att Dick jobbar borta oftast så sköter jag ruljansen hemma mycket mer än vad han gör, ändå är det han som är fantastisk för att han hjälper till??
Missförstå mig inte nu, jag tycker att han är fantastisk och jag är verkligen tacksam för att han är som han är. Det är omgivningens syn jag förundras över att den är så förlegad och...jag är också fantastisk!

11 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Kan inte annat än hålla med dig! För mig är det så självklart att båda två gör saker hemmavid, oavsett kön. Ingen är väl lyckligt lottade pga att den andre gör saker han/hon inte borde göra... Åh ja-självklart är vi kvinnor lika fantastiska :-)

sagapo sa...

Håller verkligen med dig. Vi hjälps åt, gör mycket tillsammans. Men ibland så gör den andra mer och jag mindre, eller tvärtom. En del saker gör vi helt enkelt för att jag klarar det bättre. Jag fixar aldrig med bilar, jag kan inte. Jag är bättre på stryka, jag stryker osv. Vi båda är fantastiska :-)

Zarah sa...

Ja, du är fantastisk!
Jag har en make som faktiskt gör MER hemma än jag gör, men det finns ju anledningar till det också.
Har också regareat på de där debatterna/diskussionerna vid ett par tillfällen. Jag kan nog ärligt säga att jag aldrig klarat att leva ihop med en man som inte KAN eller vill tvätta, eller laga åtminstone ett dussin vettiga måltider... Tanken är ju att man ska vara hans fru - inte hans mamma. *ler*

MiaKvack sa...

Jag håller med! -När vi gifte oss och HAN tog MITT efternamn reagerade omgivningen med stor förvåning; "Var det inte svårt för HONOM att byta efetrnamn, namnet är ju en del av identiteten!" Jaha, om JAG bytt namn då???

Samtidigt är det så svårt...
Hemma hos oss gör vi LIKA MYCKET även om vi gör väldigt olika saker. Ibland får jag dåligt samvete gentemot barnen för att vi har våra sysslor så uppdelade som vi har det, jag märker ju att barnen väljer sysslor efter kön så jag önskar att vi kunde visa dem mer jämnlika exempel... Jag är ganska "liten och svag" och har dålig rygg så allt tungt (renovering, trädgård, bilvård osv.) sköter David, i gengäld gör jag mer "tjejgrejer". Jag är också mer noga med tvätten så därför sköter jag den, däremot är det han som sköter disken...
Vi är noga med att båda ska ha lika mycket "ledig tid", hjälps åt med sysslorna och är väldigt jämnlika på DET sättet, men jag tror inte att barnen ser det, jag tror att de ser att pappa snickrar och mamma städar...

wilanand sa...

Bra inlägg, har också tänkt mycket på det där efter att jag läste någon rad någonstans som sa nåt i stil med "varför är männen värda massor av beröm när de tar han om barnet och 'avlastar' mamman, det är ju lika mycket hans jobb som kvinnans. Hon får inga stående ovationer när hon tar hand om sitt barn sjutton timmar om dygnet, men han får det när han tar barnet i två timmar!"

Dick är fantastisk men så är du med! Och Smilla såklart =)

Cattis sa...

Håller med jag också. Här hemma hjälps vi åt utan att vi tänker på det.Vi gör det som ska göras. Jag lagar för det mesta maten...men det är inget som stör mig. Han kan också ;) Pannkakorna får han stå för..ungarna älskar dom och jag tycker det är så tråkigt..fniss..

Kramkram!

Puman78 sa...

Ett tänkvärt inlägg.
Jag tycker att man ska hjälpas åt, det underlättar i vardagen. Hemma ligger det mesta på mig eftersom min sambo jobbar som han gör. Men helgerna är det oftast han som står för sevicen =)

kram

silwerstar sa...

Hemma hos oss delar vi inte millimeterrättvist på varenda liten grej, och det är inget vi eftersträvar heller.

Men tydligen verkar andra tycka att jag har sån tur som har en karl som gör så mycket -plockar undan, har bra hand med ungarna, diskar, lagar mat, tvättar osv och folk frågar skämtsamt om de kan skicka hit sin gubbe på upplärning.

Jag har liiite svårt att skratt åt sånt faktiskt, och jag har flera gånger ifrågasatt det uttalandet och undrat varför han blir så hyllad över allt han gör när jag gör minst lika mycket utan att någon tycker att det är det minsta märkvärdigt? För oss är det så SJÄLVKLART att vi båda gör saker här hemma, ibland gör han mer, ibland jag. Ingen är duktigare än den andra, utan det är så det fungerar bara helt enkelt :)

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om det här känner jag, men jag kanske ska stoppa här nu..! x)

Eyovine sa...

Håller med det du skriver... Vi delar ganska lika här hemma... men det är han som e duktig ;)... tycker iaf omvärlden... Å det var sååååå fantastiskt när han skulle vara hemma 6 månader med sin son. Vara pappaledig! För oss var det bara självklart att det skulle vara så. Vi har fortfarande en lång väg att vandra innan "samhället" har ändrat synsätt.

nordsalten-hobbyklubb sa...

Invitasjon til utfordring #1 hos Nordsalten-hobbyklubb.
Denne gang tegner vi en skisse som du skal løse etter din egen tolkning.

spre gjerne ordet =)

følg med på :

nordsalten-hobbyklubb.blogspot.com

=)

jeanettew sa...

Bra, tänkvärda ord!

Så olika hur man delar upp saker. Jag är mer noga med viss saker och han mer med andra. Vi gör det vi är bra på och som man tycker är roligt, minst tråkigt.
Det som är lika urk för båda, får man dela upp lite schysst.

Men jag håller med dig.
Du är fantastisk som kvinna och människa!!!!

Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...