torsdag 3 mars 2011

Ang LCHF

Det här är ingen dietblogg men jag tänkte ändå lägga mig i debatten ang. LCHF lite efter gårdagens artikel i Expressen. Jag äter LCHF sedan Januari även om jag inte följer dieten så strikt. Jag fick några funderingar ang artikeln igår och jag känner behov av att ventilera dem. Nu är jag ingen forskare...ha det i åtanke när ni läser det jag skriver:

Att LCHF enskilt skulle stå för att slagga igen blodkärlen tror jag inte ett ögonblick på! Det grundar jag på dessa saker:

- Antalet hjärtinfarkter och sjukdomar relaterade till igentäppta blodkärl har ökat markant de senaste 50 åren. Detta trots (eller på grund av?) att man ersatt naturligt fett med en massa lightprodukter och margariner. Förr åt man riktigt smör!

- Antalet hjärtinfarkter osv hör starkt ihop med den livsstil vi lever idag med allt för mycket stress och för lite motion. Om jag googlar vad vården säger om hjärt- och kärlsjukdomar så får jag fram svar som:

"En livsstilssjukdom
Hjärt-kärlsjukdom är intimt förknippad med vår livsstil. Vi äter fel, rör oss för lite, stressar, sover för lite och väger för mycket. I en uppmärksammad studie av 50-åriga män i Göteborg kan man se ett tydligt samband med vår livsstil. "
Vad är då äta fel? Är det fettet som är boven eller är det godis, chips, läsk och massa pizzor som är fel? Om nu fetma är en stor risk, borde inte en diet som minskar fetman bidra till att sjukdomarna minskar?

Så här skriver Västra Götalands Vårdsida om just höga blodfetter:
"En riskfaktor är höga blodfetter, framförallt det onda kolesterolet kallat LDL. Kolesterolet får vi i oss till viss del via födan. Den stora producenten är dock levern som tar överskottet av de kolhydrater och fett vi har i kroppen och tillverkar eget kolesterol."

Från samma sida hittar jag också:
"Äta och dricka rätt är inte tråkigt
... menar att det inte är tråkigt att äta en hälsoriktig kost. Kakor och godis kan ersättas med mörk choklad. Chips kan ersättas med nötter. Öl kan bytas ut mot vin. Frukt, bär och grönsaker har en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom..."

Då funderar jag ju om det är mest fettet eller kolhydraterna som är boven? Här pratar man ju om kost som absolut passar in i LCHF. INGENSTANS som jag har läst där man kritiserar LCHF tar man upp vinsterna med att utesluta kolhydrater, men det är kanske för att alla egentligen VET att det inte är nyttigt med alla dessa kolhydrater vi vräker i oss idag.

- För mig låter det väldigt konstigt att man skulle kunna få igenslaggade kärl av att utesluta kolhydrater. Visst äter man mer fett, men naturliga fetter och jag känner många som äter lika mycket fett som mig och ändå äter massor med kolhydrater. DET kan ju inte vara sunt!

- Sedan jag började med LCHF äter jag mycket mer grönsaker och LCHF förespråkar att man ska köpa så mycket ekologisk och närproducerad mat som möjligt, det tycker jag är bra! Både för vår hälsa och för miljön!

Däremot håller jag med om att det behövs mer forskning om dieten och den ska drivas av personer i "båda läger" tillsammans. Detta för att få en så objektiv bild som möjligt om de vinster och eventuella risker som finns. Den forskningen ska också vara gjord på lång tid inte på FEM dagar som undersökningen i Expressen hänvisar till. Vilken ändring man än gör i sin kost så reagerar kroppen den första tiden. Kroppen behöver tid att ställa om sig.

Det blev ett lååååååångt inlägg och det är säkert ingen som orkat läsa hela vägen men nu har jag i alla fall sagt min åsikt!

Om ni har frågor kring LCHF finns det många svar HÄR!
Fler bra svar hittar ni HÄR!

1 kommentar:

sagapo sa...

Lägger mig inte i dietdebatten :) Vill bara kommentera den fina Lo från ert bröllop i vintage. Den blev så fin. Carita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...