lördag 12 mars 2011

Det där med fett... (mer LCHF)

Ja, då kommer ett LCHF inlägg igen, eller ett inlägg som handlar om sunt förnuft? Även om jag inte är så strikt i min LCHF kost finns det EN sak vi alla har ändrat på här hemma och det är vilket fett vi äter.

Numer finns det fyra sorters fett här hemma och det är först och främst


Varför smör då?

Smör innehåller:
- grädde
- mjölksyrabakterier
- salt


Bregott

Innehåller:
- grädde
- rapsolja
- salt

Men nu skriker anhängare av livsmedelsverket
- Man ska inte äta mättat fett!!!
Ok, då säger jag för det första läs det HÄR om hur man tillverkar olika margariner. Vanligt sunt förnuft kan inte intala mig att det skulle vara nyttigt någonstans att äta något som tillverkas på detta sätt och som till viss del innehåller lösningsmedel. Och jag tror inte alls att det är det mättade fettet som är boven till de hjärtinfarkter vi får idag utan som jag skrev i ett tidigare inlägg vår allmänna livsstil med stress och för lite motion.

Om vi till exempel tittar på Inuiterna så har de nästan inga hjärt- och kärlsjukdomar alls och de äter uteslutande animaliskt fett. För mig känns det som att mat som är så lite processat som möjligt borde vara det som är nyttigast för oss...eller?



När det gäller oljor så är det bra med olivolja och till viss del rapsolja. Nackdelen med oljorna är att de inte är tillverkade på nära håll och ur miljösynpunkt är det ett sämre val än smör. Rapsoljan kan ibland vara varmpressad och utvunnen med extraktionsbensin så man ska välja ett kalpressat ekologoskt alternativ.
Så, LCHF eller inte....hit kommer det inte längre några margariner.

4 kommentarer:

sagapo sa...

Klok kvinna! Carita

Ulla sa...

BRA, håller helt och hållet med dej. Kört 1 1/2 år nu och det går hur bra som helst. Idag gjorde vi en underbar biff, ungsrostade grönsaker och hör o häpna hemmalagad beaneisesås. Mmmmm...

Gunilla Carnstam sa...

Hej! Håller med dig ang vilka fetter som är bra. Jag köper också bara de här. Det finns en riktigt god ekologisk kallpressad rapsolja från Sänkdalens gård på Vikbolandet. Kolla på www.sankdalensgard.se Det verkar inte finnas ngn återförsäljare i Tranås men jag lovar ta med en flaska när jag hälsar på.

La Vikinga sa...

Håller med: ÄLSKAR smör och ÄLSKAR Bregott och använder olivolja till all matlagning. Fast jag gör ingen diet...

Charlotta / La Vikinga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...