torsdag 11 augusti 2011

Ris och Ros från semestern-del 2- Uppsala

Här kommer andra delen av mina semesterfunderingar. Att vi överhuvudtaget hamnade på Klackskärs camping beror på att vi skulle hälsa på Sara som flyttat till Alunda, inte långt från Östhammar. Från Sara är det inte heller långt till Uppsala och det är idag Uppsala som ska få lite ris och ros.

Uppsala

Ros
-Otroligt vacker stad på sina ställen med gamla byggnader och man kan verkligen känna alla historiska händelser och personer när man går på Uppsalas gator.
-Uppsala slott, vackert slott som jag nästa gång måste utforska även invändigt.
-Botaniska trädgården också ett ställe jag skulle vilja utforska mer.
-Uppsala Domkyrka, där tände vi ljus för offren i Norge. En fantastisk kyrka som man kan strosa länge i!

Ris
- Att vi inte hann utforska staden mer.
- Att de mitt i Uppsala byggt en superful ultramodern Konsert och Kongressbyggnad. Runt om ligger gamla vackra byggnader och konserthuset är bara fult! Varför kunde de inte byggt i gammal stil? Eller försökt att efterlikna det hus som låg där tidigare.
- Att det på sina håll bara var ännu en storstad, med sjaskiga byggnader och trista gator.

Bild på Smilla, hon var lite trött på att posera och att traska omkring efter ett tag...

tröttnat

Det var andra delen i mitt lilla ris och ros, kan ju ärligt säga att vi var alldeles för kort tid där för att kunna ge en bra bild. Ni som bor i närheten, vad är era ris och ros kring staden? Vad får vi inte missa nästa gång vi åker dit? Och vad bör vi absolut missa?


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...