fredag 9 september 2011

Kostråd kan göra svenskarna feta

Läs det HÄR!!!!

På måndag visar Vetenskapens Värld ett program om de felaktiga kostråd vi får genom livsmedelsverkets rekommendationer och på vilka svaga grunder de bygger sina råd på. Jag brukar inte så ofta kika på Vetenskapens värld men på måndag ska jag i alla fall sitta bänkad!

"2009 gjorde Världshälsoorganisationen, WHO en genomgång av forskningen på området och hittade då inget samband mellan mängden mättat fett i kosten och hjärtsjukdom."

Trots detta fortsätter man ge folk kostråd som baserats på en undersökning på 60-talet som man idag anser har för dålig kvalitét för att kunna räknas. Samtidigt så plockar man bort mjölken på förskolorna och den mjölk som serveras är lättmjölk! Idioti! På min dotters förskola serveras ingen mjölk alls till lunch. Sedan tycker jag att det är bra att de inte serverar bullar, kakor och glass!

"färska forskningsstudier visar att socker och vitt mjöl sannolikt är värre för hjärtat än mättat fett. Ett exempel är en dansk studie från 2010 där de som åt mer snabba kolhydrater och mindre mättat fett ökade sin risk för hjärtinfarkt med 33 procent"

Jag brukar inte skriva mycket om min kost här men jag kan i alla fall säga att ju mer strikt LCHF mat jag äter, desto bättre mår jag. Jag började med kosten lite sisådär i januari och har varit mer strikt nu efter sommaren och märker att jag mår bättre på alla sätt och vis! Jag har inte haft en enda sjukskrivningsdag på grund av min mage sedan jag började med kosten. När jag åt mer "normalt" under semestern hade jag problem med magen flera gånger...

mat
MUMS!!!!!

3 kommentarer:

Teres sa...

Va är det sant! Inte servera mjölk till barn?! Helt sjukt. Blir också intresserad av att se programmet.

Ser super gott ut. Måste även passa på att fråga vart du köpt tallrikarna eller vad det är för märke. Är på jakt efter nåt liknande själv.

Ha en bra helg! mvh/ Teres

Din dotter :) sa...

Haha allt jag hade ätit på den tallriken är köttet och gurkan :P

Aase sa...

Jag har också så smått börjat med LCHF kost, det känns verkligen konstigt först, men när det visar sig att magen mår såååå mycket bättre även hos mig är det bara att fortsätta!!

Kram o Lycka till! AA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...