torsdag 5 januari 2012

Det där med vägning....

Kul att se att jag fått så många läsare! Antar att det är nya som hittat hit på grund av att jag skriver om mat och LCHF. Kul! Ni är välkomna. Mina gamla läsare får stå ut med att jag skriver lite om mat då och då och ni nya läsare får står ut med mina inlägg om scrapbooking. :)

Det där med vikt..
Jag är inte så överviktig men jag har ett antal trivselkilon jag vill bli av med. Jag har alltid varit smal/normalviktig och det ändrades när jag träffade min man. Det blev flera "sambokilon" direkt och när jag blev med barn så tillät jag mig själv att gå upp i vikt och det rejält... Lite naivt trodde jag att det skulle vara som när jag var gravid första gången. Då gick jag upp 12 kilo och ner 16 efter. Så blev det inte den här gången. Jag gick upp drygt 30 kg och det var en större kamp att gå ner. Jag pendlar mellan 5-10 kg för mycket. För ett år sedan började jag med LCHF och har under året varit mer eller mindre strikt och gick som mest ner 7 kg. Summan av viktnedgången ett år efter är bara 2,5 kg dock men julen och nyårets synder ställde verkligen till det för mig.
LCHF säger tydligt (till skillnad från många andra "dieter")att man går visst upp igen när man inte följer LCHF, det som en gång gjorde att man gick upp gör givetvis det igen!

Nå, det där med vägning då...jag vet att man inte ska väga sig mer än en gång i veckan MEN jag vägde mig idag efter 4 dagar och det var ett mycket medvetet val. För det första så visste jag att det skulle visa minus. När jag vägde mig på nyårsdagen vet jag att jag vägde som mest, dels för all mat under nyår och jag vet att jag vägde mer än vad jag gjort på flera månader just då. Sedan vet jag att man går ner mycket i vätska första dagarna. Så att ställa sig på vågen efter 4 dagar är ett säkert kort och jag gör det för att känna mig sporrad.

Idag när jag ställde mig på vågen visade den att jag gått ner 2 kg! Så jag är nöjd med min nystart hittills.

Varför LCHF för att gå ner de där få kilona? Jo, för mig är inte vikten det centrala. Jag har IBS och har till och från väldiga problem med min mage. Sedan jag startade med LCHF har jag inte haft en enda sjukskrivningsdag på grund av min mage. Jag mår rent allmänt bättre, sover bättre och är piggare under de vakna timmarna. Jag har svårt att tåla ägg och vitlök men med LCHF har min tolerans för det också ökat, som tur är eftersom det är stor fördel som LCHFare att man kan äta ägg.

Det som är svårast för mig är frukosten men jag kämpar verkligen för att hålla den också. I dag blev det standardfrukost, bacon och äggröra.

20120105_3956

I går kväll när Dick kom hem från jobbet gjorde jag ett bra val, trots att det var sent så snörade jag på mig gympaskorna och gick ut på en powerwalk i en timme. I dag blir det zumba!!!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...