tisdag 10 januari 2012

Litteratur/recept LCHF

Några kanske undrar varifrån jag hämtar mina recept och många gånger går det ju att göra sin vardagsmat och bara utesluta kolhyraterna, jag menar man behöver ju knappast en receptbok för att göra lite äggröra och jag gör min vanliga korv stroganoff men använder tomatpure och pressade tomater istället för ketchup och korv med hög kötthalt. En av anledningarna till att jag kan följa LCHF är för att det är enkelt och gott!

MEN jag tycker ju att det är kul att testa nya recept och ibland behöver man komma på lite andra rätter och jag blir väldigt inspirerad av kokböcker! Dessa är de kokböcker jag använder mest hemma just nu.


De två första böckerna är skrivna av Anna Hallén. Recepten i dem är enkla och så goda! Det är dessa två jag använder allra mest. Anna har en blogg som är väldigt inspirerande också!


Den här boken är skriven av Ulrika Davidsson. Ulrika har även skrivit böcker om GI och RAWfood. Hon känns lite mer som GI än LCHF men det finns en hel del goda recept i den här boken.

Den här boken har Lars-Erik Litsfeldt skrivit och den innehåller så mycket mer än recept. Han förklarar vad som händer i kroppen när vi äter kolhydrater och för mig var den här boken grunden för mig att "tänka rätt" när det gäller kosten. Det finns också kolhydrattabeller i slutet på boken och jag använder den ofta när jag är tveksam på innehåller i en råvara.

1 kommentar:

Aase sa...

De två första har jag också och använder jätte mycket, fröbrödet i Annas bok är grymt gott och nyttigt. Den sista får jag nog bläddra i i dag när jag är i stan.

Mitt resultat första veckan var -1,7kg mycket nöjd då jag är begränsad i motionen... Mina armar fungerar inte riktigt än, ska till sjukgymnasten idag. Men promenader är väl så bra....

Den s

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...