söndag 1 januari 2012

Nytt År = Ny start?

Japp, nu är det 2012 och så som många andra funderar jag på vad jag vill ha ut av det nya året. I det ingår också en tillbakablick då jag funderar på vad som varit under 2011.

 2011 var det år jag fyllde 40 år och på något sätt är det en milstolpe. Mina funderingar kring det handlar om min hälsa och mitt välbefinnande. Hur vill jag hålla mig frisk lång tid framöver?
 Under 2011 hade jag också en hel del funderingar på vänskap, min mammaroll och vem jag vill vara som förälder och fru. Jag har tagit en del beslut som jag mår bra med men jag är inte helt säker på att alla i min omgivning förstår att jag gjort ett medvetet, välgrundat val.

Jag är inte perfekt på något sätt, jag har gjort många misstag genom livet och jag dömer inte ut andra för de val de gör men jag kände att jag kom till en punkt då jag måste för mig själv bestämma min moraliska och etiska väg. Sedan tycker jag att det spelar mindre roll att jag inte alltid följt den vägen tidigare, det fina med att vara människa är att man utvecklas hela tiden.

Jag är först och främst mamma men behöver också ibland bara få vara Marie och ha tid som jag känner att jag investerar i mig själv. Min mamma dog när hon var 49 år och mina åldersfunderingar är tankar kring det och hur jag vill vara en mamma mycket längre för mina barn och för att det ska fungera måste jag investera i min hälsa, investering i min hälsa = investering i mina barn.

Den nystart jag har tänkt för 2012 har redan börjar under 2011 och egentligen handlar det om att fortsätta på det spår jag är på. Det första handlar om kosten. För exakt ett år sedan började jag med LCHF. Jag har under året varit mer eller mindre strikt och har märkt att ju mer strikt jag är desto bättre mår jag. Jag sover dåligt när jag äter kolhydrater och min mage fungerar inte bra alls! Med LCHF har jag inte bara gått ner i vikt utan jag har också en mycket bättre allmänhälsa. Jag sover bättre, har mer energi under dagarna och jag har varit mindre sjuk. Så...bort med mina två laster.



Jag ska nu sikta på att vara så strikt LCHFare som möjligt och det är inte ett nyårslöfte utan en logisk fortsättning på något jag märkt fungerar för mig.


Den andra tanken jag har inför 2012 är också en fortsättning av något som jag upptäckt 2011 och det är zumban! Rent praktiskt har jag lite svårt att lägga ner så mycket tid jag vill på zumban eftersom min man arbetar borta men jag vill gå på så många pass som möjligt och också kombinera det med promenader.


Den tredje tanken jag har inför 2012 är jobbrelaterad. 2011 var ett tungt år samtidigt väldigt bra år arbetsmässigt. Det finns många saker som hänt som jag inte tänker skriva ut här och jag har lite planer för nästa år som jag hoppas går i lås. Jag ser fram emot  nya utmaningar samtidigt som jag mentalt förbereder mig för att det periodvis kommer bli tufft.

Ja, det var mitt första inlägg 2012 och även om det kan tyckas låta som nyårslöften så är det egentligen saker som redan är på G.

Sedan har jag lite andra mål som är scraprelaterade men de tar jag en annan dag :)

Hoppas att ni har haft en underbar nyårsafton!
/Marie

2 kommentarer:

Aase sa...

Underbara Marie, jag tror att med den insikt du har kommer 2012 bli ett toppen år för dig!!!! Man får helt enkelt göra obekväma beslut för andra om de känns bra för mig själv som människa!!! Jag vet tro mig.... ;)
Håll ut med LCHF det ska jag.

KramKram Aase

Morfen sa...

Jag tycker att det är härligt att läsa dina mål för 2012, att det inte är förändringar som sker över en natt utan att det ingår i processer som påbörjats eller ska påbörjas. Lycka till med dina mål! Må gott och god fortsättning! :)
Kram,
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...